www.kimh.dk

Før I beslutter jer ......

Valg af studenterkørsel er en stor og vigtig beslutning. Det er een af de få ting her i livet, der aldrig kan gøres om. Så brug 1 minut på at læse denne side!

- Hvilken type køretøj skal man vælge?. Det er selvfølgelig individuelt, hvad man mener er fedt at blive kørt rundt i. Men igen, dagen er jo helt unik, og det bør køretøjet derfor også være. Man kan jo altid vælge moderne pakketransportvogne (3 x XX) rigget ud til lejligheden. Og de er helt sikkert gode til - ja, netop: pakker. - Men helt ærligt - varevogne ser man jo i bybilledet hver dag, og studenterkørsel har jo intet med pakketransport at gøre. Min erfaring er, at det mest opsigtsvækkende er og bliver en veteranbil. Ikke nødvendigvis en militærvogn, men også synet og lyden af gamle redningskøretøjer eller entreprenørvogne liver op i bybilledet. Og det er jo netop det, der er meningen på den dag.

- På alle hjemmesider, der reklamerer med studenterkørsel, vil man opleve, at de alle har papirerne i orden. Det har de fleste heldigvis også - men kontroller det alligevel. Vognen SKAL være synet og godkendt til formålet, Politimesteren SKAL have givet tilladelse til kørslen i området og forsikringen SKAL være tegnet og bevis udstedt. Jeg har aldrig oplevet kontrol af dette fra myndigheders side, men een gang skal jo være den første, og det vil med garanti medføre at turen stoppes, hvis det ikke er i orden. I tilfælde af uheld vil forsikringen næppe dække ulovligheder og I står meget dårligt i spørgsmålet om erstatning.

- "Vi er 32 i klassen og vi skal hjem til alle - ruten er 250 km -hvad koster det????". Mange vognmænd siger "Jaaaaa - ikke noget problem du!"  og deres indre kasseapparat klinger allerede lystigt. Jeg svarer altid, at det er urealistisk og dagen vil blive for lang og kedelig. For det er nu en alt for lang dag, og det bliver næsten monotont til sidst. Ned af vognen - ind og drikke/spise et eller andet, selv om hverken kan eller bør, ud igen i en fart, for tidsplanen er allerede skredet. Mit råd er: Lad forældrene slå sig sammen til 15-20 steder. Det giver bedre tid til hver enkelt besøg og masser af tid til at køre rundt i byen. For det er faktisk det, som de fleste husker som det sjoveste. 

-  Det hele lyder så godt i telefonen og på mailen og der er jo laaang tid til. Men få nu lavet en kontrakt - få alt ned på skrift og sørg for, at i er 100% enige. Der er alt for mange eksempler på, at ture bliver ødelagt på grund af "pludselige" prisstigninger. At en vognmand melder fra i sidste øjeblik er heller ikke uden fortilfælde, hvis man lige har fået et mere attraktivt tilbud. I må gerne tyvstjæle min kontrakt og bruge som udgangspunkt, hvis jeres vognmand ikke selv udfærdiger een. Vil han ikke skrive under - ja så find en anden!.

- Hvem er det lige du handler med og hvilket køretøj og chauffør kommer der på dagen. Lav lidt research - hjemmesider er jo taknemmelige, og ikke alt der skinner er lavet af guld!. Brug jeres netværk - forhør jer blandt tidligere årgange og lyt til deres gode og dårlige erfaringer.

- Hvad gør man ved nedbrud. Selv spritnye lastbiler går i stykker og man kan jo ikke lige snuppe en anden, for den skal jo være synet til dette formål. Om muligt, vælg en vognmand, der har en reservevogn eller en aftale med andre om at være stand by ved uheld - og få det lige med i kontrakten også.